Thursday, 23 January 2014

SUAMIKU MENYENTAP HATIKU


Ingat tak kisah suami saya Shawal Harun jatuh motor tengah tahun lepas.
Tak cerita sgt pun cuma pernah post.
Perkara pertama yg terlintas dgr dia jatuh motor.
Adalah penyesalan.
Saya teramat menyesal lambat belikan perlindungan takaful.
dia iaitu perlindungan takaful.
Bagaimana saya seorang isteri boleh membiarkan suami saya tidak memiliki sebarang perlindungan keluar mencari rezeki.
Sedangkan dialah yg berusaha keras menyara dan membeli apa sahaja benda yg saya inginkan.Subhanallah…adakah saya benar tergamak melihat sesuatu yg buruk terjadi kepada dia..lalu saya org yg paling menyayangi dia..hanya mampu melihat~~tapi tak dapat memberikan yg terbaik...T_T

Saya kuatkan semangat.Saya drive menuju ke tempat kejadian.
Dalam hati saya kalau ape yg terjadi secara serius..Mana mungkin saya dapat maafkan diri.
Kerana akibat masalah kewangan saya telah menangguh membelikan dia insuran dari awal perkahwinan.
Dah la aku batalkan insuran dia ..yg bagi aku ..mmg tak berfungsi dgn baik la… T_T
Jadi sampai di klinik Alhamdullilah…dia ok.
Tapi sehingga kini tangan kiri nya bermasalah.
Tapi hanya kata syukur dapat saya ungkapkan.
Sbb ada insan yg tanggung kos perubatan “BOSS SUAMI” tapi sampai bila kita mahu meletakkan diri bergantung dengan org.
Kerana bila sesuatu perkara terjadi.Saya ingin pastikan dan benar2 pasti suami saya punya benar2 mempunyai penyelesaian yg terbaik
Dan saya anggap ni adalah tamparan dari ALLAH.
Yang saya jangan menangguh lagi…
Walaupun sehari saya membiarkan dia keluar bekerja naik motor tanpa perlindungan.
Jantung ni cukup berdebar…saya terus contact Encik Azha Syazri Azizan saya nak dia cepat berikan suami saya perlindungan takaful. Alhamdullilah..masa tu saya tak nak tggu gaji.Saya terus pinjam duit boss saya RM400 saya terus dapatkan perlindungan takaful sepantas mungkin..langsam bayar 2 bulan punya perlindungan terus..
Tunggu dan tunggu hanya akan buat dia keluar rumah dgn penuh risiko dan peratus utk membuatkan penyesalan sekali lagi adalah tinggi.




Nak jadikan cerita saya telah lebih 4 tahun mempunyai takaful jenis “X” takaful ni mmg sgt bagus.
Dan saya yakin kebanyakan org memg memiliki takaful jenis ‘X’ sama seperti saya
Tapi setelah menyemak dan pelajari ape yg penting bagi sebuah takaful.
Saya telah menyemak kekurangan dan kelebihan jenis “X”dan “Y”
Dan saya telah membuat keputusan mendapatkan suami saya takaful jenis “Y”
Alhamdullilah saya yakin itu adalah pilihan yg tepat dgn izin Allah.

In shaa Allah bulan depan saya akan tukar takaful saya kepada jenis “Y”
Berapa banyak saya habis utk takaful jenis “X” tidak penting.
Tetapi lebih penting jika sesuatu terjadi kepada saya.
Takaful mana yg benar2 berfungsi utk membantu dan menyelesaikan masalah saya adalah lebih penting.
Bukankan kelebihan setiap takaful itu hanya benar2 berfungsi.
Apabila terjadinya sesuatu kepada kita.
Apa yg kite carumkan setiap bulan adalah pelaburan kita terhadap diri kita. Kita bertanggungjawab ke atas kebajikan, keselamatan dan masa depan kita sendiri.Melindungi kita, yg lepas biarkan berlalu…yg penting apa yg terbaik apabila ia diperlukan utk benar2 berfungsi 
Dan satu lagi yg individu terlepas pandang.
Adalah tidak kenal agen takaful mereka dan tidak mempunyai hubungan yg baik.
Anda perlu tahu…hubungan antara agen takaful dan pemilik takaful adalah sgt penting.
Ini kerana apabila terjadi sesuatu kepada diri kita.
Berapa pantas dan jelas seseorang itu boleh membantu prosedur pengurusan.
Kerana pada masa itu keadaan anda bukan lah seperti yg anda dapat jangkakan…
Alhamdullilah…dengan kesedaran yg telah saya alami..
Saya kini sedang berusaha utk membantu seramai org memilik perlindungan diri..
Dan membuatkan mereka berasa selamat…Saya yakin aturan Allah utk saya memberikan manfaat kepada ramai org.
Adalah yg terbaik..~~~
Apabila kita menambah nilai perkara baik dalam insan lain…In Shaa Allah …Allah akan menambah nilai diri hidup kita..jauh lebih hebat dari apa yg kita duga..In Shaa Allah..
Kini daku bebas bergerak dan membiarkan suami kesayangan merayap2 cari rezeki..Alhamdullilah..hehe
Alhamdullilah dengan izin Allah petang ni saya akan berjumpa dengan Encik Azha utk mendapatkan bimbingan beliau
Menjadikan saya seorang yg boleh memberikan khidmat terbaik kepada pelanggan saya…akan datang..~~
Terima kasih sudi meluangkan bace bebelan ku…
Semoga anda dirahmati Allah dimana jua anda berada.Amin….
Doakan saya cepat habis exam...dan lulus dengan jayanya...
Sebelum saya berpindah ke Pulau Pinang...Aminnn

No comments:

Post a Comment